Konkrétne dohody o širokorozchodnej trati s Ruskom podľa rezortu dopravy nie sú

14.05.2012 Bratislava

Bratislava 14. mája (TASR) –Žiadne konkrétne dohody o širokorozchodnej trati cez Slovensko s ruskou stranou dnes uzatvorené nie sú. Uviedol to pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

V nedeľnej (13. 5.) diskusnej relácii Slovenskej televízie O päť minút dvanásť podpredseda Smeru-SD a minister školstva Dušan Čaplovič hovoril o dohode s ruskou stranou o vybudovaní prekladiska tovarov zo širokorozchodnej trate na štandardný rozchod na Dunaji. Tiež o vzniku silného prístavu a letiska či tranzitného pracoviska.

"Žiadne konkrétne dohody s ruskou stranou dnes nie sú uzatvorené," podotkol pre TASR Kóňa. V súčasnosti podľa jeho slov neexistuje konkrétny definitívny návrh, kadiaľ a kam by mala viesť širokorozchodná železnica cez naše územie.

"Je jasné jedine to, že slovenská strana nemá prostriedky na financovanie takéhoto projektu zo svojho," dodal Kóňa. So zahraničnými partnermi bude rezort dopravy rokovať. "Keďže však ide o obrovský projekt, rokovania nebudú otázkou týždňov," priblížil hovorca rezortu dopravy.

V súčasnosti podľa jeho slov nepadlo ani konečné rozhodnutie o tom, či sa bude širokorozchodná trať z východu Slovenska po Rakúsko vôbec stavať. "Preto je dnes predčasné špekulovať o termínoch, či spôsoboch financovania tohto projektu," doplnil Kóňa. Minister dopravy podľa neho viackrát avizoval, že si vie predstaviť výstavbu širokorozchodnej trate cez naše územie, ale len v prípade, ak to bude pre Slovensko výhodné.

Nápad vybudovať širokorozchodnú trať, ktorá v súčasnosti končí na východe Slovenska, cez celú krajinu až po Rakúsko, sa nepáči podpredsedovi strany Most – Híd Zsoltovi Simonovi. Ten v nedeľu diskutoval v Slovenskej televízii s podpredsedom Smeru-SD Dušanom Čaplovičom.

Pri širokorozchodnej trati je totiž dôležité prekladisko tovaru, ktoré je v súčasnosti v Čiernej nad Tisou na východe Slovenska, kde táto železnica teraz končí. "Keď sa širokorozchodná trať dobuduje, presunie sa aj prekládka do Rakúska. Zrušia sa tak pracovné miesta na východe a presunú sa do Rakúska, alebo na západ Slovenska," uviedol Simon.

"Vy neviete o dohodách, ktoré sú a ktoré ruská strana akceptuje, že prekládka bude na Dunaji," oponoval mu Čaplovič. Podľa jeho slov sa tak má vytvoriť silný prístav a letisko a počíta sa s výstavbou významného tranzitného pracoviska, ktoré bude fungovať nielen pre Viedeň a Bratislavu, ale aj pre Brno.
 

Vyberte región